Thursday, April 14, 2011

Pulut Sambal


Pulut sambal. Entri kali ni aku terasa macam nak cerita pasal pulut sambal. Agak menarik jugak. Kisahnya disebabkan tadi aku sempat 'breakfast' dengan Azril Darkmatters sambil makan pulut sambal kat Warung P.G. Pulut sambal ni adalah antara kuih tradisional Melayu yang menjadi 'pujaan hatiku'. Diperbuat daripada pulut dan ditambah sedikit serunding pada bahagian 'topping'. Dibalut pula bersama daun pisang. begitu mengujakan bila mengunyah sedikit demi sedikit. Sambil kunyah tu minum teh panas 'kaw' gelas pulak, alamak apa nak dikata beb! Hehehe. 

Kat tempat aku ni, pulut sambal dibungkus dengan daun pisang dan berbentuk piramid panjang. Kat tempat korang aku tak tahulah macam mana rupa bentuknya. Tapi aku percaya, terdapat pelbagai bentuk pulut sambal di Malaysia ni. Betul tak? Apa pun, bentuk tak penting, yang penting isinya sama dan rasanya sedap. Agak lama dah aku tak 'pekena' pulut sambal ni. Tadi bila dah 'kena' terasa nikmatnya hingga aku rasa nak buat entri pasal kuih ni. Hehehehe......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...