Sunday, April 24, 2011

Char Koey Teow Tanah Merah




Petang tadi, dalam dok mencari 'arah tuju' apa yang aku nak 'membuat', aku telah 'terlajak' hinggap ke Tanah Merah bersama Moderno aku. Tapi, jangan silap, bukan Tanah Merah, Kelantan tapi Tanah Merah, Jitra, Kedah. Apa tujuan aku ke sana? Dengar dari cerita ramai 'penglipur lara', diberitakan ada satu tempat yang char koey teow dia sedap dimakan. Memang la sedap 'dimakan' tak kan sedap 'diluah' kot hehehe.

Cerita daripada 'hikayat purba kala' yang aku dengar tu memang ada kebenarannya. Setelah aku sampai di lokasi, bukan saja satu tempat, tapi dok ada tiga tempat dok jual char koey teow tang tu. Memang betoila orang-orang kot tu 'menggila' makan char koey teow. Semua gerai char koey teow yang ada kot tu semunya 'full house'. Dasat...dasat.

Akhirnya aku dapat tempat duduk kat satu gerai ni. Nama gerai tu 'Marvellous'. Apa yang marvellous tu? Kalau nak tau, hampa boleh mai cari apa yang marvellous kat gerai tu. Yang marvellous dia mesti la char koey teow hok depa 'bikin' tu la. Dengan harga RM 3 sepinggan aku rasa char koey teow dia amat 'berbaloi', cuma kuantiti yang aku tak leh 'blah'. Almaklumlah, saiz badan aku ni kecik sikit ja dari Alex Raja Lawak tu. Korang bayangkan la...
Untuk sapa-sapa yang tak besa mai lagi tempat ni, ia terletak berhampiran lampu isyarat Tanjung Pauh. Berada sebaris dengan Pasaraya Yawata, Tanah Merah dan terletak dekat selekoh berhadapan dengan Secret Recipe. Dengaq kata resipi char koey teow 'Penang Kia'. Establish sejak 1988 lagi. Dah lama dah tu...haaa lagi satu cari gerai yang alas meja dia jalur-jalur hijau putih. Gerai Marvellous la tu.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...