Sunday, March 6, 2011

4G15 Dalam Jasad Proton Saga BLM

Dah lama aku tak keluaq lepak malam-malam dengan kengkawan macam biasa. Malam ni aku ada kesempatan yang tidak akan aku lepaskan. Dengaq cerita Jep nak turun dari Aloq Setaq bersama mentarang-mentarangnya. Jangan lupa malam ni, kita port kat Poji. Itu adalah ingatan Azril pada aku time aku jumpa dia petang tadi. Aku inform Azril, kalau takdak aral melintang sampaila aku kat warung Poji untuk jumpa Jep.

Jam 9.45 malam, aku sampai kat warung Poji, tapi terlajak sikit Moderno aku nak masuk simpang tempat parkir warung tersebut. Mana taknya, takdan habis gear aku rembas Moderno aku dari lampu isyarat simpang Pengkalan Assam dah sampai pun warung Poji. Dekat sangat...huhuhuhu.....Malam ni ramai gak yang join the club's lepak-lepak malam. Lan, baru balik dari Penang, cuti tak lama katanya, Jep bersama 'anak buahnya' dah lama dah dok ada dalam serambi pondok warung Poji. Poji lak tengah set up laptop baru dibelinya dalam pondok tu, Cha'a asyik tersengih ja masa aku sampai dan beri ucapan salam pada diorang semua dan Azril masih memakai black T bercetak nama group sebuah kumpulan rock (aku terlupa tulisan cetakan pada bajunya)...hahahaha.

Tetiba, tanpa disangka-sangka, Mie Jobot sampai dengan Saga BLMnya. Untuk pengetahuan kalian, Saga Mie Jobot ni baru ja ditransformasikan pada bahagian enjinnya. Cerita mengenai kejadian tersebut telah lama menjadi halua telinga aku, cuma mata aku ja belum sempat me'recognize'kan cerita tersebut. Maka malam ni peluang yang ditunggu telah tiba.

Setelah Mie Jobot melabuhkan punggungnya di serambi pondok warung Poji, aku pun cuba membuka topik bagi mencari peluang untuk melihat transformasi yang telah dilakukan oleh Mie Jobot pada BLMnya sementelahan member-member yang lain sibuk dok borak-borak dengan topik masing-masing. Tanpa aku duga, Mie Jobot terus ajak aku ke keretanya sambil mengambil torch light eveready dolphin kaler kuning di bahagian boot BLMnya dan membuka hud depan enjin.

Nah, sebaik saja terbuka hud enjin hadapan, tertera tulisan MITSUBISHI pada bahagian head enjin BLMnya. Mitsubishi, nadi yang begitu sinonim dengan pemilik-pemilik Proton, bermula dengan Proton Magma atau Orient sehinggalah ke Proton Waja. Semuanya mahu memasukkan nadi Mitsubishi ke dalam jasad kereta kesayangan masing-masing.

Tulisan MITSUBISHI yang trang tang-tang nampak apabila hud depan dibuka

Kita dah tau enjin MITSUBISHI yang dah jadi pilihan Mie Jobot untuk BLMnya. Tapi kita nak tau jugakla dari model apa yang diambil? Evo ka? Mivec ka? GSR ka? VR4 ka? Sebab enjin-enjin tu ja yang sinonim dengan model-model Proton transformasi tempatan nih. Tetiba ja aku terkejut bila terdengar Mie Jobot memaklumkan, bahawasanya beliau dah masukkan enjin Mitsubishi MX 1.5 keluaran tahun 1995. Kiranya senang cerita 4G15.

Bagi aku modifikasi ni memang rare. Bagi aku la, bagi orang lain aku tak tau. Sebab selalunya orang 'main' enjin ni pada model Lancer EX. Jarang orang pasang enjin ni kat BLM. Tapi apa pun ia telah disahkan oleh pihak PUSPAKOM dan JPJ selepas 'diijab kabul'kan ke dalam jasad BLM. Habis cerita. Dah halal pun...

Ni dia pandangan jarak dekat enjin 4G15

Enjin 4G15 yang Mie Jobot dapat ni merupakan dari jenis N/A. Tak dak turbo. Patutlah aku dok belek-belek tak nampak pun 'siput babi' yang sekoq tu dalam ruangan enjin dia. Hehehe. Aku ni pun bukan berapa expert sangat dalam bab-bab enjin tuned ni. Baru nak belajaq sket-sket.

Mie Jobot kata enjin ni dia dapat dalam harga RM3k. Bagi aku kira berbaloi la. Upah pasang RM800. Uish boleh bebeno tu yob! Kira murah tu. Berdasarkan pada tinjauan yang telah dibuat oleh aku, pemasangannya adalah begitu kemas sekali, tak lah nampak berserabut sangat atau bak kata orang Perlis ni...belemoih! Tanpa perlu melakukan modifikasi pada bahagian mounting, ia jelas kelihatan padat dan sempoi dalam ruang enjin BLM tersebut.

Cuma, buat masa sekarang, Mie Jobot terpaksa guna seperate meter untuk RPM dan meter had laju OEM Proton dah tak bleh pakai. Benda ni Mie Jobot kene pikiaq banyak kali sket la, kalau tak mau dash board dia nampak serabut dengan meter-meter dia kena cari satu mekanisma untuk atasi masalah tersebut (cheywah ayat teknikal la pulok)...

Original Jepun beb...bukan original Gombak

Last, bagi mereka-mereka yang nampak BLM Mie Jobot punya yang nampak standard dari luaran bersama cub tayarnya jangan la dok cuba-cuba 'ram' tak ketahuan hala...sat-sat lagi kot kena...hahahaha...ibarat kata N/A is better! Teruskan usaha murni mu Mie Jobot.... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...