Friday, March 11, 2011

Gempa Bumi Berukuran 8.9 Dan Tsunami Setinggi 30 Kaki Membadai Jepun

Terkejut aku bila aku membaca peringatan tertera "Tsunami Alert for New Zealand, the Philippines, Indonesia, Papua New Guinea, Hawaii, and others. Waves expected over the next few hours, caused by 8.9 earthquake in Japan" pada tetingkap Google selepas aku menonton rancangan Raja Lawak di Astro Prima. Benda ni terus mengingatkan aku pada tragedi tsunami yang melanda Malaysia pada 2004. Tsunami yang datang dapat disedari oleh mereka-mereka yang mengalaminya pada ketika itu.

Daripada sumber yang aku perolehi, http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/japan/8375373/Japan-earthquake-and-tsunami-live.html, Gegaran yang menggegarkan Jepun ini merupakan gegaran yang terbesar penah direkodkan sejak 140 tahun dahulu! Akibat daripada gegaran itu, tsunami setinggi lebih kurang 30 kaki tinggi telah terhasil dan membadai Persisir Pantai Sendai, Miyagi.

Gegaran itu juga menyebabkan sebuah reaktor nuklear yang terletak di bandar itu berada dalam keadaan kecemasan dan ditutup. Apa yang telah dipastikan setakat ini, lebih 90 orang telah terkoban dan 349 masih hilang (sumber The Telegraph).

Keadaan tsunami yang melanda Sendai, Jepun


Aku berharap kepada mereka yang mengalami kecelakaan dalam bencana alam yang telah diturunkan Allah di Jepun ini sentiasa tabah dalam menghadapai dugaan tersebut. Kepada seluruh umat Islam yang beriman kepada Allah dan Nabi Muhammad S.A.W ini merupakan satu peringatan buat kita semua supaya kita tidak lalai dalam mengerjakan suruhanNya. Amin.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...