Saturday, March 19, 2011

Gajet Terbaru Aku

Bebaru ni, lebih kurang dalam dua bulan yang lepas, aku ada pi ronda-ronda kat area City Plaza, Aloq Staq. Depa yang familiar dengan Aloq Staq ni mesti tau di mana dan macam mana keadaan City Plaza tu. Tambahan lak aku pi time hari Sabtu. Hari kemuncak Bandar Aloq Staq ni, kira boleh kata hari birthday Aloq Staq la kiranya.

Sambil-sambil aku pi tu sebenaqnya aku ada tujuan. Tujuan aku tu nak pi recce harga konsol-konsol video game terkini serta game-game terbaru keluaran depa. Almaklumlah sejak kebelakangan ni, banyak developer-developer game keluarkan game killer terbaru syarikat masing-masing. Ni yang buat gamerz macam aku ni pening dan tak senang duduk. Bila keluaq ja game baru, maka kena la carik platform baru untuk nak main game-game tersebut. Platform tu maksudnya komponen atau hardware untuk main game-game tu lah contohnya macam Xbox, Playstation, Wii dan PC.

Kebetulan waktu aku pi tu, kedai-kedai yang jual konsol game ni tengah dok buat promosi. Masa tu Xbox 360 boleh diperolehi pada harga RM1100. Kiranya boleh beli sangat la, kalau nak compare dengan harga sebelum ni yang lebih kurang RM 1700 ker RM 1600. Kiranya Xbox 360 keluaran Microsoft ni adalah konsol yang paling murah pada waktu tu.

Aku ni sebenaqnya hardcore konsol game keluaran Sony Entertainment. Dah bermacam platform game keluaran Sony telah aku miliki. Bermulanya dengan Playstation X yang besaq dabak tak boleh nak bawa pi mana sehinggalah ke sekecil-kecilnya seperti PSP telah aku beli dan cuba. Tapi bagi konsol Xbox 360 keluaran Microsoft ni aku masih baru dan tiada pengalaman tentang masalah dan problem yang akan konsol tu berikan pada aku nanti. Sebab sebelum ni aku belum pernah main Xbox pun sejak first generation dia dikeluarkan.

Daripada dakyah-dakyah yang aku perolehi tentang Xbox ni, ada mengatakan ia cepat panas dan tidak stabil. Maksud tak stabil tu aku tak pastila stabil yang macam mana. Yang aku faham tak stabil tu selalunya akan  menjadikan konsol tu kaku untuk beberapa ketika atau erti kata lain 'hang'. Bila aku tanya tokey kedai game tu semua kata Xbox sekarang dah ok dan tak macam dulu. Diorang mestila cakap ok sebab diorang nak jual barang pada kita. Tak kan nak cakap tak ok kot. Dari segi grafik, aku rasa ia sama seperti Playstation 3 keluaran Sony Entertainment, bezanya cuma Playstation 3 menggunakan teknologi Bluray manakala Xbox 360 masih menggunakan DVD tetapi di dalam bentuk HD atau high defination. Maksudnya grafiknya lebih jelas daripada menggunakan DVD biasa.

Hati aku sebenarnya masih 'melekat' pada Playstation 3. Memandangan harga untuk satu game Playstation 3 mencecah ratusan ringgit, maka aku terpaksalah menangguhkan hasrat aku untuk memiliki sebuah lagi konsol terbaru keluaran Sony Entertainment itu dirumah aku. Mahu tak mahu aku telah memilih Xbox 360 sebagai konsol game terkini aku sebab tak sabaq-sabaq dah nak layan game-game terbaru nih dan dengan itu secara rasminya aku terpaksa belajar untuk mengenali sifat-sifat dan perangai-perangai Xbox 360 secara mendalam. Alasan untuk aku membeli dan memilih konsol ini adalah kerana sekeping CD game Xbox 360 yang dijual dipasaran adalah lebih kurang dalam RM10 sahaja berbanding sekeping CD Playstation 3. Larat la aku nak beli dengan income yang aku perolehi. Hehehe.

Konsol Xbox 360 keluaran Microsoft

Kepada otai-otai Xbox 360 yang berada di luar sana dan membaca pos aku ni, aku berharap dapatlah kita berkongsi-kongsi maklumat tentang permasalahan konsul ini memandangkan aku berstatus 'saya budak baru belajar'. Tapi, apapun someday aku mesti dapatkan jugak Playstation 3 walaupun harga agak tinggi di pasaran buat masa sekarang . Segala maklumat tentang Xbox 360 ini bolehlah disalurkan terus ke dalam email@FB aku.

FB :Taip Khalifah Kecil

Sekian, terima kasih.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...