Tuesday, March 22, 2011

Hanya Tempat Ke Tujuh

Walaupun aku ke "outstation" seperti mana yang aku maklumkan dalam entri aku yang lepas, Alhamdulillah aku berkesempatan juga menonton Pusingan Pertama MotoGP, Grand Prix of Qatar yang berlangsung di Litar Losail. Terima kasih tak terhingga kepada brader rumah tempat aku bermalam sebab sama-sama "berjaga" sehingga jam 4 pagi untuk tengok MotoGP bersama member aku, Pak Lang.

Sebelum perlumbaan MotoGP dimulakan, semua krew bersama para penunggang dan penonton bertafakur selama seminit untuk mangsa-mangsa tsunami dan gempa bumi di Jepun.


Para penunggang, krew dan penonton bertafakur sejenak untuk mangsa gempa bumi di Jepun

Valentino Rossi, penunggang kegemaran aku, bermula daripada petak kesembilan di barisan ketiga bersama jentera Ducati Desmosedici terbarunya. Sebaik perlumbaan dimulakan, Rossi berjaya menyusup masuk ke selekoh pertama di Litar Losail untuk berada di kedudukan kelima buat seketika waktu.


Valentino Rossi dikerumuni oleh media di petak permulaannya

Setelah beberapa lap, Rossi telah berjaya dipintas oleh Marco Simoncelli dan Andrea Dovisioso untuk beliau berada di tempat ketujuh. Sementara Ben Spies, penunggang Yamaha Factory Racing Team yang merupakan bekas pasukan Rossi rancak menggasak Rossi dari kedudukan dibelakangnya.

Walaupun masih dibelenggu kecederaan bahu, Rossi masih mampu memberi cabaran dalam pusingan kali ini walaupun sekadar menduduki tempat ketujuh. Diharap Rossi lebih kompetitif dalam pusingan-pusingan akan datang.


Rossi kekal di tempat ketujuh sehingga tamat perlumbaan pusingan pertama ini



Gambar sumber dari www.motogp.com


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...