Sunday, May 8, 2011

Mee Udang Pulau Sayak


Pulau Sayak. Suatu nama tempat yang tak pernah aku dengar dan jejak seumur hidup aku. Berpunca daripada satu post di Facebook aku telah membuatkan aku mengetahui dan menjejaki ke tempat ini. Sebuah perkampungan kecil nelayan yang terletak di daerah Kuala Muda, Pulau Sayak menjanjikan suatu pengalaman baru kepada mereka yang baru mengenali tempat ini.

Terletak lebih kurang 20 km dari Bandar Sungai Petani, terdapat satu kompleks kuarantin Jabatan Perikanan di sini. Apa yang dapat diperhatikan, keadaan di Pulau Sayak ini amat menenangkan tanpa diusik oleh arus pembangunan yang sedang pesat berlaku di kawasan sekitarnya. Masyarakat nelayan di situ kelihatan begitu akrab sekali kerana mereka dilihat sentiasa berada di dalam komuniti dan duduk bersama-sama setelah mendaratkan hasil laut.





Ok, apa sebenarnya yang 'core' yang boleh didapati di Pulau Sayak ni sehingga menyebabkan orang luar sanggup datang ke kawasan pedalaman ni sehingga jam 2 pagi? Jawapannya kerana di Pulau Sayak ni terdapat beberapa gerai yang menyediakan mee udang yang sangat istimewa pada kadar harga yang amat-amat berpatutan. Ini adalah merupakan tarikan utama yang menyebabkan Pulau Sayak diketahui umum. Mee Udang Pulau Sayak.


Dijual pada harga RM 7 sepinggan ia merupakan perbelajaan yang amat-amat berbaloi sekali untuk menikmati sepinggan mee udang yang berkualiti. Dibandingkan dengan tempat-tempat lain, untuk sepinggan mee udang kita perlu berbelanja sehingga RM 15 ke atas dan ada di sesetengah tempat, udang tersebut ditimbang dahulu sebelum ia dimasak bersama dengan mee. Perkara tersebut tidak berlaku di Pulau Sayak. Jadi kepada para penggemar mee udang, moh le kita ke Pulau Sayak untuk menikmati mee udang di sana.


Jadi apa tunggu lagi. Ini adalah kedai yang aku kunjungi. Nombor telefon dah ada...kalau ada sesiapa nak bawa saudara mara dari jauh tu dialu-alukanlah. Kot-kotla nak booked dulu...mana tahu kan...sebab kat sini sentiasa 'full house'.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...