Tuesday, May 3, 2011

Sweetheart Oh Sweetheart Episode 6 : PUSPAKOM Test


Seperti yang aku janjikan, entri pi 'test' Moderno aku kat PUSPAKOM pada 26 April 2011. Untuk kali pertama aku buat kerja ni. memang sebelum-sebelum ni aku takdak experience langsung. Orang kata pi cuba dan belajar macam mana cara orang nak 'endorse' enjin. Bukan takmau pakai 'runner'. pakai 'runner' memang senang, tapi belajar sendiri lagi seronok. kalau orang nak 'cing' pun kita dah tau, sebab ada experience la katakan...macam ayat Mat Krie masa keluar dari PUSPAKOM ja.

Test PUSPAKOM benda-benda ni kena ada dan kena buat :-

Moderno aku masuk test
    • Surat Kastam (Custom Form) - Kastam No.1 Pin. 9/2002 (surat ni dapat sekali masa pi beli enjin).
    • Surat Pengesahan Dari Pengimport (surat ni pun dapat sekali masa pi beli enjin kereta).
    • Bayaran RM 25.00 untuk test dan keluarkan Laporan Pemeriksaan Kenderaan (VR1).
    • Bayaran RM 35.00 untuk dapatkan Laporan Pemeriksaan Khas (report ni keluar kalau kenderaan korang dah lulus dengan 'jayanya') (Laporan B2).
    • Lepas semua perkara di atas abis, kena pi 'kensel' no enjin lama dan tukaq dengan hok baru kat insurans. Bayaran RM 10.00
    • Kalau kereta ada finance lagi, kena minta surat kebenaran dari bank.



    • Abang PUSPAKOM tengah dok buat test
    • Pastu bawa semua 'benda alah' ni pi jumpa abang JPJ untuk 'kensel' no enjin di geran.
Mudah kan. Baru spend RM 70.00 campur makan dan minum abis lah RM 100.00. Kalau kasik kat 'runner' mau dia tibai paling-paling koman pun RM 300.00. Untung RM 200.00 buta ja. Hehehe. Kalau camni pasni aku leh jadi 'runner' la nampak gayanya. Hehehe. Tapi aritu aku masuk test dua hari. hari pertama aku sangkut  'bodypart' sebab aku terus masuk test pakai bodypart Moderno. Almaklumlah takdak experience. Nasib baik brader PUSPAKOM tu suruh aku balik tukaq pakai bodykit standart. Kalau masuk sekali lagi lorong test tu kena bayaq lagi katanya. Terima kasihlah abang PUSPAKOM. Kalau tak 'melayang' lagi duit aku. Aku nak belanja abang PUSPAKOM tu minum, takut orang kata aku bagi rasuah pulak. Apa pun hanya Allah la yang balas kebaikan dia pada aku.


Test dia yang aku dok perati, dia tengok penyambungan badann kereta sama ada kereta 'jahit' atau tak. Dia test fizikal macam lampu signal, wiper dan lampu brake. Dia check no chasis dan no enjin. Pastu dia test lampu headlight dan yang paling berdebar-debar ialah test brake. Tang ni yang selalu orang gagal. Tambahan lak kalau pakai brake disc belakang modified. Huhuhu. Nasib baik aku lepas. Mengkalu dak, aku tengok Mat Krie, Mat Krie tengok aku. Sebab dia yang install dan bleeding brake aku. Kira 'berjaya' jugak la mamat ni. Hehehe. Apapun bila mai tang last sekali, berita sedih buat aku dan Mat Krie. Abang tu suruh balik tukaq bodypart standart. Dengan perasaan hampa aku dan Mat Krie pun balik untuk hari pertama dan memandangkan ada lagi kerja tambahan besok untuk tukaq bodypart standart kat Moderno aku. Tapi macam Mat Krie kata, akan aku ingat sampai bila-bila, "Depa tak salah, kita yang salah" hehehehe.

Moderno aku dah jadi standart 850. PUSPAKOM punya pasal.
At last, jeng...jeng....jeng. Moderno 850. Bodypart Kancil Mat Krie jadi mangsa aku. Hehehehe. Akhirnya LULUS juga kereta aku.....yeaaaaa.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...