Tuesday, August 31, 2010

Ex Seri Perlis Old Boys

Nada dering dari Kangen Band tak putus-putus berbunyi dari handset aku. Handset yang aku letakkan di atas meja masih terus berbunyi sambil aku memerhatikan screen yang tertera "Zaiful Ariff calling". Aku menekan butang jawab.

"Hello..." kedengaran suara nyaring dari speaker handset aku.

"Assalamualaikum..." aku membalas.

"Waalaikummussalam..." jawab si pemanggil lagi.

"Ai lama tak dengaq cerita bro, apa habaq hang...." aku cuba bertanya.

"Aku OK ja...bro aku balik kampung 28hb nanti, hang set la kawan-kawan lama kita. Kita keluaq pi 'pekena' apa yang patut. Aku cuti lama gak la. Sampai 31hb kot kalau takdak aral melintang" terang si pemanggil tadi dengan panjang lebar.

Bila aku terdengar ayat "hang set la dengan kawan-kawan lama kita" seraya timbul dalam kepala otak aku ni wajah-wajah Eddy Muz, Ali Pak Lah, Korey dan Pon Tok Pin. Semua ni rakan-rakan seangkatan aku masa sekolah rendah dan sekolah menengah. Kira boleh kata, kawan-kawan yang sama-sama membesar di lingkungan kawasan tempat aku tinggal.

Setelah menamatkan panggilan, aku lantas menghantar beberapa patah perkataan menerusi khidmat sms kepada penama-penama yang aku sebut di atas. Semua penama-penama tersebut mejawab kembali sms aku. Ada yang maklumkan dapat joined dan ada gak yang maklumkan tak dapat nak joined. Tak kisahlah, yang mana yang ada, yang tu kita ajak kuar.

30hb, ketika aku berada di pejabat, sekali lagi handset aku berdering.

"1 new message from Mohd Erwan Che Makhtar" terpapar pada screen handset aku.

Aku baca kandungan sms tersebut. Tetiba hati aku rasa terkejut...lantas aku menekan butang memanggil pada handset aku dan mencari nama Zaiful Ariff.

"Toot..Toot......Toot..Toot.....Toot..Toot"

"Hallo...." aku dengar suara menjawab.

"Assalamualaikum Eyban...."

"Waalaikummussalam..."

"Bro, hang habaq kat Korey lagu mana....ni dia dah tanya aku dalam sms pasai nak berbuka puasa...hang ada janji dengan dia ka?" aku bertanya lagi.

"Ooo...aritu aku ada call dia...aku bagitau la mai awai sket...sebab dia nak turun mai dari Aloq Staq nun...tu pasai kot dia ingat kita ajak dia mai bukak posa di sini...takpa kalau payah-payah sangat...aku suruh dia mai bukak posa kat umah aku ja la...pastu kita kuaq la sama-sama..." terang Eyban

"Erm lagu tu ka cerita dia...takpala hang settle dulu la dengan dia macam mana...pastu apa-apa hang info aku balik pasai ni...." aku memberitahu Eyban. 

Malam 30hb menjelma tiba. Aku seperti yang dijanjikan, pergi ke rumah Ali Pak Lah. Untuk sama-sama menuju ke port yang dijanjikan. Sampai saja di rumah Ali, aku tengok dia dah dok menunggu kat tepi jalan umah dia. Aku stop kereta kat sebelah dia. Ali tanya aku Eyban macam mana? Aku kata kita pi ambik dia kat rumah la. Car pool adalah salah satu amalan yang baik. Hehehehe.

Tak lama lepas tu, kami sampai kat rumah Eyban. Pergh malam ni member aku yang sorang ni dressing ala-ala die hard fans Liverpool FC. Berjersi Liverpool dan three quater kelabu, memang cukup bergayalah. Hehehe. Lepas tu kami bertiga pun bergerak ke port yang telah dijanjikan. Ali Pak Lah punya port ni. Dia yang atoq port ni.

Malam tu yang confirm keluaq adalah aku, Ali Pak Lah, Eyban dan Fakrul. Yang lain seperti Eddy Muz masih berada di KL atas urusan rasmi, Korey terpaksa membawa Siso dari Kumpulan Kopratasa menghadiri function di Alor Setar dan Pon Tok Pin tak dapat hadir di atas sebab-sebab peribadi. Empat orang, kira ok lah dari tak ada langsung.

Sampai ja kat port tu, ada seorang awek ni keluaq mai ambik order. Fulamak muka ala-ala Wardina. Memang best arr port ni Ali. Hang memang cekap. Aku salute! Kiranya bab-bab pemilihan port ni hang memang expert la. Malam tu menu aku, ayaq laici bertop upkan teh ais dan juga bihun tom yam ayam. Kira sekali dengan makan soq (sahur) la tuh.

Port kami malam tu. Nama kedai aku tak ingat dah.

Dari masa menunggu makanan, sehinggalah selesai makan dan bertop up ayaq pulak, macam-macam topik kami dok sembang. Tapi, main topik dia pasal official gathering yang dirancang nak buat kat Kelab Cinta Sayang, Sungai Petani. Gathering ni di proposekan oleh Korey dalam FB group ex Seri Perlis 1992. Banyak sokongan untuk jalankan projek mega ni. Kami berempat dah set nak cuti pada tarikh tersebut. Walaupun lambat lagi, bulan Disember nun, tapi cuti kena selaras dari awal. Mengkalu dak..parah nanti. Selain tu, topik-topik berkisarkan imbasan kenangan lama masa di sekolah dulu masih tetap hangat untuk dibincangkan oleh kami berempat. Tak lupa juga topik mengenai keluarga dan kerjaya turut sama diheret ke dalam meja empat segi kami ni.

Eyban bersama pose istimewa
Ali Pak Lah setia bersama jersi Italinya

At last, pelbagai bunyi nada dering berkumandang dari handset rakan-rakan aku ni, tu menandakan time's up. Ada yang berbunyi dua tiga kali tapi tak diangkat sebab tak mahu mengganggu topik perbincangan. Ada yang anak call suruh balik (sebenaqnya bukan anak nak call  sangat pun, tapi bini tu yang suruh call..hahaha). Jadi, kami tamatkan gathering malam tu dengan satu harapan, semoga kami semua berkesempatan untuk bertemu lagi di lain hari.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...