Tuesday, September 14, 2010

Cerita Lubuk Kg Tandiap

Semalam aku dan join geng-geng pancing membuat pengisian aktiviti depa...
Rasa teringin nak pi...bukan maksudnya aku ni kaki pancing...
Aku sendiri pun jarang-jarang pegang bok kail...
Cuma nak rasa macam mana ja...


Ni dia tempat dia...Jeti Kg. Tandiap...sapa yang tau...tau la....
Dengaq cerita dari Abang Mie (individu yang bawa kami mai)...kat sini kawasan tempat bermastautinnya
geng-geng semilang...
Sapa-sapa yang menggila asam pedas semilang boleh mai tang ni...
Tapi...semalam aku pi...ayaq tak pasang lagi...lambat sket...dalam pukul 11 macam tu kot...


Sebelum segala kelengkapan 'senjata' dipasang...depa dok bincang strategi dulu...
Macam - macam persoalan keluaq?...Tang mana nak duduk...tempat ni ok ka tak ok...ikan apa selalu dok
main kot ni...aku sendiri pun sebenaqnya pening nak dengaq...bukan apa...sebab aku tak besa...hehehehe


Mana nak pi carik port mengail siap dengan parkir kereta dan lampu...haa...kat sini ja ada...
Kalau kat kolam pancing tak kira la...sebab kemudahan dia berbayar...ni free of charge...apa lagi mau...



Ni dia Abang Zul...salah sorang hardcore dalam bidang ni...dok tengah setting...mungkin kali ni....Abang Zul bawa skill dari Sabah untuk nak tawan group-group semilang kat sini....


Pak Chaq....senior hardcore dari Sungai Petani...dok tengah cari ramuan terbaik supaya malam ni mendatangkan hasil yang lumayan....steadylah Pak Chaq....


Dua beradik ni dok berkira-kira nak bawa naik gerut....kalau ada la...hehehe...walaupun aku ni fish friendly..
aku suka gak tengok aktiviti memancing ni...hehehehe....walaupun sebenaqnya aku ni bukan jenis yang penyabar....



Benda ni di kalangan pemancing...depa panggil "umpon-umpon"...bentuk dia macam cacing tanah...kaler merah...ada kaki kecik-kecik macam ulat gonggok...aku tak tau benda ni dok kat mana habitat dia...yang aku tau Abang Fadzhil beli benda ni kat kedai handset...hehehe...kedai tu ada jual benda ni...bau dia gak hanyir sket...(masa aku bau tu nak termuntah pun ada)...geng-geng pemancing kata...kalau nak buat umpan...ambik belah ekoq dia...jangan ambik belah kepala...sat-sat lagi kot dia gigit...(betoi ka dak aku tak tau)...


Ni dia saiz sebenaqnya "umpon-umpon" ni...panjang gak oooo....macam cacing ja bentuk dia...Pak Njang kata ikan suka menatang ni...mungkin ikan makan dia rasa macam makan sosej kot...hehehe...aku agak-agak ja tu...betoi ka dak aku tak tau...kalau nak tau hampa semua trylah kunyah tengok...tak mahai...depa kata sekoq tu harganya RM5 sahaja...


Lepas semua dah ok...para peserta pun ambik tempat masing-masing...mestila semua pilih tempat yang sempoi-sempoi...aku rasa semua tempat kat sini sempoi...sebab kena angin laut...aku rasa macam nak lena pun ada...tapi tak boleh...gerombolan nyamuk boleh tahan gak kat sini....


Lebih kurang dalam 10 minit...Pak Chaq dah dapat mangsa yang pertama...tapi tak berapa besaq sangat...aku dengaq depa habaq kata ikan tu ikan duri...aku sebab tak kenai sangat jenis-jenis ikan ni...almaklumlah aku ni fish friendly...jadi orang kata ikan apa pun aku ikut ja...janji ada nama...depa kata ikan duri ni kalau buat gulai sedap...tambahan pulak rasanya manis...kalau yang fresh-fresh tu....


Akim mengail apa pun aku tak tau...bok kail dia macam tak dak hikmat pun...tak nampak ikan dok menyentap pun...yang aku nampak dia asyik kampoi pastu baling balik dalam laut...hok tu ja kerja dia...ikan sekoq pun tak pagut umpan dia....mungkin tak menarik kot...hehehehe


Ni dia sentuhan pertama Daus...dia karau mesin pun tunggang terbalik...biasala ni geng-geng beginner...tak macam otai-otai hardcore yang lain....


Daus dah semakin advance...tapi advance-advance pun tadak ikan gak yang sangkut...yang aku ingat Daus kata...tempat dia duduk tu betoi-betoi depan dia ada  pulau...tapi aku tak nampak bayang pulau pun...dah la gelap gelita...suluh dengan torchlight pun aku tak nampak bayang pulau....biaq betoi mamat ni...ka hanya dongeng hikayat Merong Mahawangsa semata-mata cerita bab pulau tu....hehehehe


Sambil dok karau mesin bok kail dia...Daus nampak pelan-pelan ada confident dalam diri dia untuk nak dapat ikan malam tu....



Ni dia ropa ikan duri....mangsa pertama yang Pak Chaq berjaya bawa naik...selamatlah wahai cik ikan oii...nanti besok hang jadi gulai la jawab dia....takpa jangan takut...aku tak makan hang...hehehehe...kita kan kawan...



Dok tak dok....Yet yang berjaya tawan ikan yang agak besaq jugak...apa jampi la mamat ni pakai...tapi spesis yang sama gak...jenis ikan duri...kadang-kadang ni beginner dia punya luck ada sket lebih....anyway sempoi la bro...nanti lu balik Bangi...lu cerita sama mamat-mamat Arab kat tempat lu....(diorang tahu ker ikan duri tu menatang apa?)....hehehehe




Yang nayanya...ikan yang Yet dapat kena buat operation kat lokasi....sebab ikan tu telan teruih semua dengan mata-mata kail...Yet...sentap macam mana ni?...Kasaq nammmmpaakkk...hehehe...Nasib baik Abah dan Pak Njang cekap bab-bab mengoperate  ikan ni...kalau aku la yang operate ikan ni...haaa...dah jadi ikan duyung dah aku transform....hehehehe


Ni dia Mat Akir....dari mula mai sampai nak balik tak dapat-dapat ikan...samalah macam Akim...mai sajaaa..hehehehe...Tapi takpa...yang penting enjoyyyyy aja....

Special Thanks To
Abang Mie (orang kuat Abah nie....) pasni kami return lain...ni baru salam perkenalan

Geng-geng Joran Malam Tu
1. Abah
2. Pak Chaq
3. Pak Njang
4. Abang Fadzhil
5. Abang Zul
6. Daus
7. Yet
8. Mat Akir
9. Akim
10. Aku....(merangkap fotographer)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...