Thursday, November 11, 2010

Banjir Kat Area Aku

Seperti yang semua dah tau...
bebaru ni area Utara teruk mengalami banjir
Aloq Setaq dan Kangaq lumpuh sepenuhnya daripada aktiviti harian

Bagi aku, banjir kali ni memberikan pengalaman pertama aku
merasai bagaimana peritnya rumah dinaiki air
pergh...punya la letih nak melakukan kerja-kerja menyelamat
harta benda yang ada kat dalam rumah

Keadaan banjir kat rumah aku pada hari pertama


Sebabnya air banjir yang masuk ke dalam rumah aku datang dengan begitu cepat
air mulai masuk ke dalam rumah aku jam 6 pagi 2 November 2010
ketika aku dikejutkan...aku tengok air baru cecah gigi pintu rumah
sementara aku pergi meletakkan kenderaan di atas jalan
rumah aku telah digenangi dengan air banjir yang masuk begitu laju
15 minit pertama air dah mencecah bahagian buku lali




Air banjir kat dalam rumah aku pada 15 minit pertama


Setelah selesai kerja-kerja menyelamat peralatan...(kecuali perabot)
aku sempat meninjau keadaan sekitar kawasan rumah aku
dasyat jugakla penangan banjir kali ni
abis...hampir keseluruhan kampung aku ditenggalami air banjir


Jalan ni kedalamannya hampir di paras paha


Kebanyakkan penduduk kat kawasan aku
sempat menyelamatkan harta benda diorang
banyak kereta diletakkan di atas bahu-bahu jalan
cuma...apa yang aku kesal
pihak-pihak yang berwajib...tidak belajar dari kesilapan yang telah diorang lakukan
pada tahun 2005 yang lalu
dan
setelah hampir 5 tahun...kejadian yang sama kembali berulang
siapa yang menanggung kesan daripada kesilapan mereka?
rakyat yang menderita...kerana menanggung beban kerosakan harta benda
yang begitu ketara
mengharapkan bantuan yang dihulur?
mungkin tidak setimpal dengan keperitan yang dilalui...
keperitan yang tidak dapat digambarkan dengan perkataan
hanya mereka yang melalui keadaan itu sahaja yang memahami
erti keperitan sebenar


Antara kenderaan-kenderaan yang sempat diselamatkan


Daripada sumber-sumber maklumat yang aku perolehi
banjir kali ini menjadi buruk kerana
pintu air dari Empangan Timah Tasoh telah dibuka
bagi tujuan mengurangkan takungan air di dalam empangan tersebut
yang telah mencecah paras bahaya
akibat kesan banjir yang terjadi di kawasan Selatan Thailand
Keadaan seperti tahun 2005 telah kembali berulang
dengan skrip yang sama...




Berapakah kedalaman banjir pada pendapat anda?


Harapan aku...agar kita sama-sama bermuhasabah diri
mungkin ada hikmah disebalik apa yang berlaku
hanya Allah sahaja yang mengetahui
bagi mereka yang mengalami...semoga anda tabah menghadapi dugaan dari Nya
bagi yang telah melakukan kesilapan...
ingatlah kesilapan anda...menderitakan ratusan ribu orang
betapa dasyatnya penangan anda...
harapnya anda belajarlah dari kesilapan yang anda lakukan
semoga ada perancangan di masa hadapan



1 comment:

  1. perhhh..umah caerah kena banjir!..dasyat oh abg wan.mesti penat nak mencuci.dah la besaq.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...